jag

jag

tisdag 12 maj 2015

Trädgårds bilder 2015 Huginv


Regn, regn hopplöst men för växterna var det behövligt.
Allt slog plötsligt ut.
 Girlangspirean slog ut snabbt som ögat.




Den finska rödbjörken som slog ut i ljusgrönt mörknar nu mot rött.
även perennerna växte så det knakade och plötsligt var de färdiga att slå ut.
Nedan en Allium som när den slår ut blir en boll av blommor
 Akleja vid husväggen slog ut först
 Fänrikshjärtat så rörande litet
 Kusinen löjtnantshjärtat gör mer väsen av sig
 

Ja växter är vackra på så många sätt, det kan vara vackert med en hel plantering, eller bara några blad. Överst Lungört under den flikbladig fläder.

 
En del blommor har man svårt att se skönheten hos därför att de är så små, då är det bra med en kamera som kan zooma. nedan en anemon eller dubbel vitsippa fast det namnet köper jag inte.
 Även det lilla Blåbäret har underbart vackra klockor
 Vinbärets hänge är små grönvita blommor på rad
 Jostabäret har vinröda och färre
 Regnvåt akleja

 
Andra är gigantiska redan när de bara är en knopp. Viktoria rabarbens blomknopp.
 
Önskar er en trevlig kväll
i
regnet som ger liv.
 
 

söndag 10 maj 2015

Vad unga flickor/tjejer kan utsättas för.

Sexualundervisningen på min tid började i trean. Då berättade läraren vad man fått genom födseln, om man var tös eller grabb. Vi fick se planscher på hur vi såg ut i underlivet. Vi fick veta vad som skulle hända med våra kroppar de närmaste åren.

Det var så stelt att ingen vågade fråga något inte ens ett fniss undslapp oss.
Men vi va i alla fall förberedda på det som sen skedde.

Sexualkunskapen åter kom sen i 5-6 an och på högstadiet.
När jag jobbade i Vingåker hade vi något vi kallade kärleksveckan.
Då togs allt upp som hade med mellan mänskliga relationer att göra samt hur man tog han om sig själv.
I kärleks veckan ingick information om tobak och alkohol möjligen också droger.
V talade om relationer om preventivmedel och hur man är mot varann, alltså i en relation men också på det hela taget.
Vi talade om mobbing och kränkning.

Den här veckan va bra, jätte bra.

Så började dottern i 5-6an och jag kom en dag till skolan med något hon glömt och blev indragen i klassrummet av vikarien Micke.
Micke och jag skulle ha en lektion i sexualkunskap, lite oförhappandes kan tyckas men det gick bra.
Än idag kommer dotterns klasskompisar fram och pratar om den där lektionen.

Varför blev den så annorlunda?
Därför att rykten som sprids kan göra någon väldigt illa.
Vi pratade om vad som är okej och vad som inte är okej.
Att ett Nej är ett Nej och inte ett nja.

Vi pratade om att det två människor gör med varann i enskildhet skall förbli enskilt.

Vi skulle behövt hålla den lektionen idag.

I dag är sex debuten nere på 12 år.
I dag blir unga  tonåringar på 13-14 år utsatta för en massiv övertalning av äldre killar att ha sex med dem. De är säkert trevliga och gulliga men det handlar inte om kärlek det handlar om att lägga ytterligare en trofé till samlingen, en oskuld till.

Det finns alltså en grupp killar som tävlar om hur många oskulder man kan få.
Att man kanske förstör livet för en tjej det bryr man sig inte om.
Men man nöjer sig inte med det, man vill ha grupp sex flera killar och en oskuld...
Man vill ta oskulden inte bara där det var menat utan också i stjärten och i munnen.

För mig låter detta som ett övergrepp.

Regel är denna.

ALLA ÄGER RÄTTEN TILL SIN KROPP, I ALLA LÄGEN.
MAN KAN ALLTID SÄGA NEJ OCH DÅ ÄR DET NEJ.
Vill man inte längre vara med då är det nog och då ska man kunna gå utan att någon tvingar en eller lirkar med en eller vad som nu sker.
Känns det inte bra gå!!!!!
Kan du inte gå polisanmäl men sök också sjukvård för att fastställa sperma mm

Att ha gruppsex det första man har när man är oskuld är ingen hitt.
Det är nog jävligt att ligga med den man älskar första gången.
Nervöst är bara förordet, att då tvingas/övertalas att kliva ur kläderna i den nakenhet som både är kroppslig och själslig är tortyr.

Få tjejer i undre tonåren vill eller har behov av grupp sex, analsex eller oralsex.
Om de i den åldern alls behöver sex?

Behovet är skapat av dem som vill känna makt.
Av män som behöver små svaga kvinnor för att kunna växa själva, ynkryggar är rätt ord och smyg pedofiler ett annat.
Företeelsen har funnits sen hedenhös men på den tiden var det mestadels adeln som köpte sig föräldralösa små flickor att roa sig med på bordeller.
Många av de här övergreppen i dag filmas och cirkulerar sen på FB och you tube..

Men inte finns det hos oss.
Jo det gör det, det finns överallt och det finns här.

Vad ska vi göra?
Om du är förälder till en flicka i de yngre tonåren eller mindre börja prata nu!

Berätta att sex är något som är frukten av kärlek som är besvarad.
Att killar gott kan vänta på en tjej tills hon fyller 15 år om de verkligen älskar henne.
Att även om hon är 15 år kan en kille gott vänta på sex tills tjejen är beredd eller åtminstone ett par månader ( vilket gäller vise versa också)
Kan dom inte vänta så är det inte kärlek. Ja precis så punkt slut.

Berätta att gruppsex är för vuxna inte för tonåringar, att det är ett val man kan göra när man blivit myndig inte förr.
Berätta att sex i analöppningen kan medföra livslångt lidande, för om ringmuskeln spricker så kan man aldrig mer hålla tätt för den går inte att sy ihop igen.
Homosexuella lär varann hur man gör för att inte gå sönder bla med hjälp av en liten dildo och lavemang, glidmedel mm.
Berätta att man faktiskt kan få könssjukdomar i mun och svalg.

Berätta att om äldre killar ( över 15 år) har sex med en tjej som inte är byxmyndig så är det sexuellt utnyttjande av minderårig det mina vänner är straffbart.

Har din dotter blivit utnyttjad sexuellt anmäl det till polisen! Nej det är inte hennes eget fel, det är samhällets syn på kvinnor som är snedvriden så illa att unga killar tycker att man kan behandla dem som pokaler i ett spel man spelar.

Om inte du pratar med din dotter, så har hon INGEN MÖJLIGHET att  förstå vad man gör och inte. Då är hon i händerna på dem som vill få henne till något.
Detta gäller i alla lägen, om man inte har kunskap så har man ett underläge.

Är du ung tjej som läser detta, gå till din mamma eller till skolsyster, kurator eller Knuffen de kan hjälpa dig förstå dig själv och det du står inför.

Om du lovat någon att hen skall få krama dig/kyssa dig/ ta dig på brösten/ligga med dig å sen ångrar dig. SÅ ÄR DET DITT BESLUT SOM GÄLLER. NEJ GÅR OVAN PÅ ALLT NEJ ÄR ALLTID NEJ.

Har du blivit utnyttjad och känner så här efteråt att det var fel att du inte kunde freda dig, gå till skolsyster, eller ring polisen, men tala alltid med din mamma om du kan.
Man ska INTE bära detta själv.

Lättast är att förebygga, genom att hålla ihop med sina tjejkompisar eller sin kille, att inte dricka sprit man inte vet var ifrån den kommer eller vad den innehåller. Är man under 18 år ska man inte dricka alls. Nu vet ju jag att det inte fungerar så, se då till att inte dricka ur något du inte sett öppnats precis före du dricker eller ser killen själv dricka ur. Ju mer någon vill att du dricker desto mer misstänksam skall du vara. ha mobilen med sms eller ring hem. lägg in polisens nr 114 14 som snabbval i telefonen. eller 112, det sista är bättre för där svarar alltid någon. Är du osäker ring upp någon som kan höra vad som sker säg var du är och be någon komma.
Kom ihåg att det kan vara en kompis eller din bäste vän som vill göra dig illa, de flesta övergreppen sker av någon man känner och litar på.

ring någon och låt telefonen gå eller sätt på inspelning.

Okej Peter nu är vi här hos Rebecka på Tallvägen 14 vad vill du jag ska göra? ..... han svarar nått...
jag vill inte följa med dig till Rullgatan 12 jag vill hem om någon hör det borde den kasta sig i bilen och leta på dig. Det skulle jag göra.

Ha gps funktionen på i mobilen adda din mamma på fb över natten så hon ser var du är.
kom överens om att du kan ringa och lägga på eller skicka ett tomt sms så kommer hon eller så ringer hon polisen och åker samtidigt..








torsdag 7 maj 2015

Försommar runt Huginvägen i Odensbacken.

Nu grönskar det i dalensfamn nu doftar äng och lin. Ja inte riktigt så men fågelbären doftar vanilj.
Till och med grannens katt vill se sig om.
Bilden vid gamla tennisplan bakom skolan.


Man hör ett surrande som nästan är brummande från träden när alla pollinerare jobbar.
Man lockas till promenader i skymningen.

 Här var det en gång en lekpark, kunde väl få nya bänkar?

Vild kaprifol klänger uppför ett träd.
 Stigen mellan träden är täckt av fågelbärets vita kronblad.
under de vilda trädgårds gullvivorna, kanske har de smitit ut ur någons trädgård eller kastats här, vem vet?


under vegetationen är faktiskt också sevärd



 
Här spirar en ormbunke.
 Men det är träden som drar till sig blickarna.

 Över ses det berömda Korea tryt som egentligen är en buske men som glömts bort och blivit ett träd.
Fågelbär i blom. under någons helt fantastiska Blåregn.
 Grannens katt tog sig en funderare på vår bils motorhuv. Kvällen till ära lät han sig snällt klappas.
Undra vad han tänker?
 

 Narcisser i min rabatt vid garageuppfarten.



Fotat denna gång har Erik Johansson 15 år gjort.

tisdag 5 maj 2015

Muhammed karikatyrer.

Åsiktsfrihet, halleluja.
Tryckfrihet, självklart.
Religionsfrihet, naturligtvis.

Starka beståndsdelar i en demokrati.

Var går gränsen?

Jag anser inte att det är yttrandefrihet eller ens religionsfrihet att rita karikatyrer av Muslimernas helige Muhammed.
Jag tycker det är mobbing av ett helt folk.
Jag tycker det är smaklöst och kränkande.
Jag tycker någonstans att de som ändå gör det får räkna med problem.
Den som ger sig i leken får leken tåla.
Det är inte första och heller inte sista gången någon dör därför att man känner att man måste kränka en folkgrupp.

Jag anser att om det i Islam är förbjudet att avbilda profeten, men gör inte det då.
Varför provocera?
Det kostar oss kristna så lite att respektera det.

Man kan hata muslimer, man kan hata Islam men man ska respektera det.
Man kan tycka vad man vill om Islam men det är en världsreligion som alla andra.
Ingen skulle komma på tanken att rita en Buddha som äter kött.
Man skulle inte utlysa en tävling där man ritar Indier som äter en helig ko.
minns ni uppståndelsen när ece homo släpptes där Jesus målades upp som homosexuell?
Inte så kul eller hur. Å ändå är det ju möjligt att han var homo.
Det är däremot omöjligt att Muhammed är en rondell hund, han har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det, det är bara plumpt.

Varför har man sånt behov av att kränka?
Islam förändras inte för att några dårar ritar av deras profet, snarare tvärt om.

Om vi alla respekterar varann så blir världen bättre.

Jag försvarar inte attentat, eller terrorism, men man är en dåre om man bär bränsle till den eld man vill släcka.
Lämna Muhammed i fred.
Men håll ögonen på dem som är fanatiker, de kan skada oss andra.

Det finns ingen Gud utom Gud och Mohammed är hans profet.
Jag som kristen kan skriva under på det, har inget problem med det.

Vi måste se till det som förenar inte det som söndrar.
De flesta muslimer är fredliga och de är precis som vi.
Gå i Guds frid.










måndag 4 maj 2015

Hur man tog död på svensk skola

Korvstoppning kallades den undervisningsform jag var utsatt för, men den fungerade.
Läraren stod längst fram i klassrummet, läste högt/berättade eller både ock.
Undervisningen byggde på faktaböcker gärna ögonblicksskildringar i exempelvis historia, vi läste alla banden.

Jag minns slaget vi Lützen där Gustav Adolf II fick en kula i sig.
På kemin strök vi under och lärde oss utantill. Vi gjorde sällan experiment själva utan läraren visade oss.
Om man gör så här händer det här. Punkt slut.

Dagens skola är så analyserande. Varför tror du kungen blev skjuten vem tror du sköt?
Kan du utveckla det intill förbannelse får du MVG.

Vi analyserade inte vi lärde oss.

Många år senare gick jag på FLK (fritidsledarutbildningen) på Kjesäter, där analyserades, filosoferades och diskuterades allt sönder och samman.
Det tog evärderlig tid då det också skapade ifrågasättande in till döden.

Blev vi bättre, blev vi lyckligare? Nej men frustrerade.
I bland väcktes man mitt i nätterna för att analysera något någon kommit på mitt i natten under en fyllefest.
Man vägrade konsekvent göra uppgifter som skulle göras på fritiden, det vi kallar läxor.
Jag minns särskilt en gång då vi skulle läsa boken "Fysisk riksplanering", den var urtråkig och handlade om hur man planerar och bygger bostadsområden. Vi hade läst ämnet under flera månader och gjort studiebesök i bland annat Brickebackens student lägenheter och intervjuat hyresgäster mm
Jag och en tjej till i klassen kom till skolan denna fredag och hade läst boken, alla andra hade det inte. Hela undervisningen den dagen byggde på att man faktiskt läst den boken så vi fick snällt gå ut i solen och läsa den.
En hel dags lektioner till spillo och det fanns ingen tid att ta igen det, det blev inga såna lektioner, vi missade hela den dagen all den undervisning som byggde på boken.

Dyrbar lektionstid gick till spillo helt i onödan, visst det är bra att kunna analysera och utvärdera fakta, men man måste ha en gräns.
Att lära sig kritiskt granskande är bra men jag har inte uppfattat att elever i dag lär sig det.

men det borde de göra, hela nätet är fullt av påståenden som andra gör en vinning av, en sorts falsk nyhetsinformation.
Som igår läste jag att Stefan Löfven skall sänka pensionerna för att invandringen blivit så dyr.
När man kollade upp nyhets källan visade det sig vara Sverige demokraterna.

"Nyheten" var alltså ett sätt att värva röster till nästa val.

Under 2000- talet har skolan monterats ner, undervisningen radikalt förändrats.
Från korvstoppning till hitta det du vill lära dig själv. Fundera och utveckla varför det är så hur det blev så osv....

Men barns hjärnor behöver struktur, de behöver fasta på förhand fastställda uppgifter där svaren är konkreta och ställda utom allt rimligt tvivel.

Inte diffusa frågor där man själv måste fundera på vad frågan egentligen vill ha svar på och själv leta på det på nätet.

Redan där ha en stor del av klassen fallit bort. De som har svårt att läsa förstår inte frågan, de som har koncentrationssvårigheter (vilket är normalt i de lägre åldrarna) och de som är lite klent begåvade.

Kvar finns de som har lätt för sig eller som kommer från akademiska förhållanden.

I samma veva försvann all kring personal från skolan, skolvärdinnor, stöd lärare, speciallärare och de som jobbade med de elever som inte ens kom till lektionerna.

I stället har man fått städerskor som städar skolan på dagtid.
De är de enda som vistas i korridorerna under skoldagen.

Lägg där till att specialpedagoger och elevassistenter nästan försvunnit.

Om klassrummet är en för ostrukturerad plats för en elev så finns det ingen annanstans att gå. korridoren är om möjligt ännu mer kaotisk.

Skolan har blivit stökig och ostrukturerad.
Eleverna har tappat all respekt för vuxenvärlden, vilket hänge ihop med att de inte har närvarande föräldrar.

Barn växer upp ensamma i ett kaos.

Vi har bytt läroplan, jag vet inte hur många gånger, vi har bytt undervisningssätt, lärare, rektorer, skolledning och regering.

Skolan faller sönder.
Varför var ganska klart om man såg Aktuellt i går.

Om full fräs framåt inte fungerar då kan man inte göra ännu mer förändringar.
Det går ju inte att sudda det som blev fel.

Så vad göra?

Eftersom friskolorna lakat ur och knäckt kommunala skolan så borde man dra in stödet till dem, men det tror jag inte går.

Men man kan ta pengar från det stödet och göra den kommunala skolan bättre, framför allt kan man förstatliga skolan igen och göra lärarna till statstjänstemän.
Då blir det samma huvudman.

Stoppa sen nyetableringen av friskolor.
Förbjud uttag av vinster i skola och välfärd.
Kapitalet kommer att dra sig ur då.

Bestäm en läroplan och håll dig till den.
Granska lärarna och de resultat de får.
Jag vet lärare som inte hade mer än två elever i sin klass som fick G.
Det säger en del om hur dålig läraren var, men det var eleverna som fick skiten.

Om en försäljare inte lyckas sälja något får han ingen lön till slut.
Den som inte kan lära ut borde inte få undervisa.

Så bättre lärare, tillbaka till undervisning med korvstoppning, det ger lugnare miljö eftersom alla förstår vad de ska göra.

Förbjud telefoner, godis, tuggummi, keps och all annan skit som stör undervisningen.
Sätt upp kapprum där man kan låsa in sin jacka och så har vi det problemet löst.
Alla elever har böckerna i det klassrum man skall jobba i, inte släpa runt på tunga böcker.
Det är bra med datorer men de är tunga, jag föreslår läsplattor.
Drömmen vore en platta som man inte kan surfa på internet med utan att det på varje skola fanns en kunskapsbank ett intranet där man söker information.

Gör proven enklare, uppgifter förståeliga och ha diskussionerna i klassrummet i stället.
det ska inte va så att man skall hindras från att delta för att man har en svårighet eller har svårt att uttrycka sig.

Lämna sen skolan ifred.
Klara riktlinjer, klara besked hur man når dig och sen ge skolan arbetsro.


söndag 3 maj 2015

Spring meet kvarntorp 2015

Alla utom jag var på spring meet. Men här är några bilder som Kimmen tog.
Vi börjar väl med världens bästa familjebil som blivit synonym med unga killar idag.





 


Allt rött med stor variation...
 






Å så de charmiga som också har en plats

En bra dag i alla fall om man läser tidningarna.
fotat har
Kimmen.