jag

jag

torsdag 14 mars 2024

Längtan eller ångest?

 

Det är senvinter eller vårvinter. Då är det massor man ska göra i trädgården. Förr längtade jag, nu bävar jag.

Hela mitt liv har jag styrts av längtan eller jagats av ångesten.

Längtan efter ett nytt läppstift, en ny blus eller något nytt till hemmet. Längtan efter att allt ska va färdigt till påsk, jul, midsommar ...

Då kommer ångesten, för jag kan inte hålla takten till huvudet. På min axel eller gömd i hjärnans vindlingar gömmer sig en liten men högljud djävel. Den hetsar mig, den styr mig. På måndag ska listan du skev va färdig, men jag har bara hunnit till dammningen och bytt dukar. 2 veckor till påsk och jag har i 2 veckor bett maken ta in påskpyntet, men nej. Nu har jag sån panikångest att jag funderar på att skita i påsk. Lägga mig i sängen och dra täcket över mig.

Det som förr va glädje är nu bara ångest och besvikelse.


Maken tycker det bara är att sluta ha ångest, sluta  va ledsen.

Men det är inget jag styr över, det bara är så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.