jag

jag

måndag 6 april 2020

Blå blå skyar

Odensbacken ser rätt trist ut. För några år sedan ville jag göra byn till ett vårligt blomster paradis med vackra blommande buskar och mängder med lök växter. Jag tänkte att kondis kunde hyra ut fika korgar och att Samverkarna kunde ställa ut bord med soffor längs våra cykelvägar och promenadstråk. Japp Samverkarna skulle ta över min ide, det gjorde de och la ner den.

Bakom vårt hus har vi en dunge. Där är nu många döda träd som lutar sina ruttna stammar mot andra träd. ett föll över vår tomt här om året. Jag har ringt tekniska förvaltningen och bett dem göra något åt det men fått till svar att det är ett naturområde och man kommer inte göra något alls. Cykelbanan bakom huset är igenväxt med mossa, bänken, i alla fall den ena är trasig. Det hade gått att göra den ytan till något fantastiskt. Lite fina lökväxter i slänten och ett bord att sätta fika korgen på. Bänkar förresten behövs på cykelvägen till ica vår pensionärer har svårt gå så långt utan vila, ja ja jag också.
Dungen har jag låtit scilla, vitsippor, krokus mm få för vilda sig.

Jag har också föreslagit holkar till solitär bin, de är snart helt utdöda. Jag har föreslagit plantering av vilda örter och växter på kommunens fula igenväxta ytor och att man ska slå efter midsommar istället för före, vägverket har fattat det och nu blommar bla blåeld och cikoria vid vägrenen. Vackert!

Nog om byn.
Här hemma kämpar jag med knölklocka och sumpört. Jag vet att det i England är en hyllad ört som man förädlat men i mina rabatter vill jag inte ha den.
Här blommar blå skyar av scilla och lungört.




 Blåsippa inte att förglömma.

Jag slåss också mot grannens alla kottar, hundratals som faller ner på tomten varje dag.
I dag har jag och katten varit ute i solen. Satt penséer och rensat ogräs.

njutit av påskliljor i många olika skepnader och min älskade scilla.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.