jag

jag

söndag 6 oktober 2019

Cirkusartister/idrottare vs friidrottare



Just nu går friidrotts VM på slut tampen.
Jag har varit sjuk och legat i soffan och för en gång skull sett en del.
Starka män som kastar allt möjligt. Och starka kvinnor som gör detsamma.
Kvinnor som är mer som män... precis som förr när håriga kvinnor med klänning och skägg reste runt med cirkusar.

Kvinnor och män som springer fort på alla möjliga distanser. Några faller ihop före mållinjen andra efter.
Mörkhyade verkar vara starkare, snabbare och bättre på allt. Om man ser rent anatomiskt så ska bleka inte ha en chans. De mörka har längre lår, längre underben och längre armar. Ett steg av en Kenyan blir tre för en Europé...
Kvinnor som tävlar men är biologiskt män. En enda röra.

Alla hyllas i TV dag in dag ut. Flera gubbar som kommenterar skriker och hejar på.
Långa hopp, högs hopp, hopp med stav....

Så kom jag att tänka på cirkusen vi var på i somras.
Fantastiska konstnärer, elit idrottare. År av träning. Uppträdanden med livet som insats ifall det går fel. Ingen doping, vem vågar det när en cm på golvet blir 1 m i luften..
Inget tjabbel om man är man eller kvinna.
En föreställning om dagen i bland två. upp tidigt och börja träna. Inga vilodagar. Ingen återhämtning, men ändå samma prestation som vilken som helst av de hyllade idrottarna. men cirkus artisterna får knappt applåder.

Idrotten fick många sidor i tidningarna, cirkus Braziljack fick en liten bild på en unge utanför tältet...
Ändå firade de 120 år i år.

Ju mer jag tänker på föreställningen i somras desto mer beundrar jag dessa idrottsmän/kvinnor.
De står för en tradition som går långt tillbaka i tiden. De har varit arbetarnas nöje. De fina gick på teater och folket på cirkus.

I förhållande till vad man får se om man nu verkligen förstår vad som utspelar sig i manegen, är priset för en cirkusbiljett lågt.
 Kanske är det därför det inte uppskattas tillräckligt mycket? Hade kostnaden varit som för en teaterbiljett uppemot 1200 kr hade det kanske varit annorlunda. Få reser sig mitt i föreställningen på teatern och går, det gjorde man i Örebro på cirkusen. Så fruktansvärt oförskämt.

När jag i kväll scrollar runt bland #cirkusartister på Instagram inser jag hur svårt det är att hitta bra cirkus artister, att hitta det som sticker ut.
Nu är Trolle ute i världen och letar artister till nästa års cirkusföreställningar. I Ryssland och i södra Europa finns det anrika cirkusskolor, men hur hittar man det som inte finns där. En trupp var i år från Havanna på Kuba, en kille från Afrika.... som att leta en nål i en höstack.

Idrottsmän/kvinnor finns det ju klubbar som för fram. De tävlar sig till en plats i VM eller OS.
Finns det cirkustävlingar?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.