jag

jag

måndag 15 maj 2023

Gudrun Sjödén persona non grata dokumentären

Hösten 2022 gick ett drev mot Gudrun Sjödéns person och företag.

Många hakade på, det verkar vara lätt att kränka en gammal människa i synnerhet om hon är rik.

I dag kom dokumentären. Som skulle visa allt från Gudruns perspektiv, men så blev det inte.

Man hackar på praktisk taget allt. Hon stjäl mönster från naturfolken och andra folkgrupper. 

Hon använder inte svarta modeller bara asiatiska.

Hon är en mobbare och hon säger fel saker ofta.

Medarbetare kritiserar henne hårt.

Svarta driver sin black life matters mot henne.

"du har afrikanska mönster i kollektionen men ingen svart modell är med."


Hon har startat, drivit och utvecklat sitt företag i 50 år, själv är hon 80 år.

Hon är mång miljonär, själv kart.

Det är Bianca Ingrosso också mfl ser ni svarta modeller i alla svenska företag? Hur är det med Ewa i Valla? 

Jag tänker att hon känner sin kundkrets, tanter i min ålder med 10 år hit eller dit. Jag tror få mörkhyade identifierar sig med Gudruns kläder. Kläder bärs oftast av lärare och kvinnor inom kultur, kreativa yrken. Och en och annan tant som jag.

Jag tror(och förlåt för det) inte att den kundkretsen är särskilt intresserade av unga svarta modeller. Man måste inte ha med färgade människor, man måste ingenting.

Precis som svarta/färgade klagar på att det inte finns skönhetsprodukter, plåster, bandage mm i deras färg, vilket ju är själ klart så måste somligt få va som det varit.

Gudrun är i sin värld och har nog inte grävt ner sig i black life matter trenden som vi andra fått den.

Hon driver ett företag som nog alla vill ha.

Jag blev rätt förbannad på den svarta tjejen som var sur över att hon kunde köpa en våning på Manhattan när hon tvingades ut ur sitt eget bolag, som hon startat och drivit i 50 år.

Men Gudrun köpte aldrig någon lägenhet på Manhattan. Kanske för att de färgade tjejerna som jobbade för henne drev samma skit mot henne som alla andra.

Sist i dokumentären kom det fram att allt som lagts till henne som skuld var hon inte en skyldig till.

Det var VD som sagt och gjort det mesta, ändå lägger man som vinjett att anställda påstår att det är Gudrun, trots att det finns dokument som stödjer motsatsen. 

Under hela dokumentären kokade avundsjukan. 

Lämna denna kreativa kvinna i fred. Låt henne syssla med det hon är bra på resten av livet. Att driva henne i landsflykt är fel och Expressen borde gjort en bättre research.

Hur illa detta skit skakat företaget får tiden utvisa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.