jag

jag

måndag 28 november 2022

Skrattande tv4 morgon och elpriserna

 

Jag följer nyheterna varje måndags morgon noga, för där redovisas runt kl 10.00 veckans elpriser beroende på vind.

I morse pratades det om elen i veckan. i dag är den över 2 kr kw. på onsdag och torsdag övver 4 kr kw. "då börjar det att kännas" säger en av programledarna och alla skrattar. Jag fick panik.

4 kr kw är över 5000 kr för oss. stiger priset till 5 kronor är vårt pris 11000 kr att betala.

Jag har nu på morgonen räknat och räknat. Med dessa matpriser, elen och bensinen är kostanden ca 

10 000 kr över vår inkomst, det fattas alltså 10 000 kr i månaden. Då ska ni veta att vi inte har värmen på!


Men detta med elen, hur har vi kunnat göra oss beroende av vind och vatten?

Visst klimatet. Vilka dårar  ser inte hur illa det är? 

Det är kallt och det blåser inte då stiger vårt elpris till 5-8 kr i vinter.

Jo de sa det på tv i helgen. Elen kommer bli dubbelt eller tredubbelt högre. Maten ska gå upp med 20%. Ekonomen i rutan sa att man nu får räkna med en kostnad för  på 10 000 kr för en familj på fyra.

Läggtill bensinpriset som de räknar med ska ligga på runt 23.00 kr.

Våra lån skall höjas till 6% ränta. flera tusen mer i månaden.

Den här ekvationen går inte ihop.

Jag håller med Dagostar om att vi behöver svenska priser, varför ska vi betala exporten och miljonrullningen in till elbolagen?

I valet hette det att vi skulle kompenseras.

Nu stod de i tv och sa att om vi sänker priset så kan inte elbolagen investera i nya vindkraftverk. Men vi ser ju redan nu att det inte fungerar. Ska vi bli ännu mer vindkänsliga? 

Jag ville ha solceller men får inga lån. Trots att regeringen vill att vi ska investera i i energi smarta lösningar. 


Gäller allt detta bara rika människor?

För om det inte gör det, hur tänker de då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.