jag

jag

torsdag 28 september 2017

Mitt uttåg ur Kyrkan



Först hade vi en präst som var mer buddist än präst. han tog dock väl hand om dem som var mindre bemedlade. Vart gränsen gick visste nog bara han.

Sen fick vi en ny präst som snabbt drog vidare.
De nya prästen känner jag inte.
Jag satt med i syföreningen men lämnade den då de flyttade syjuntan till dagtid och jag hade ingen bil.

Jag lämnar nu församlingsrådet. Jag blev tillfrågade av Anna-Karin igår och jag sa att hon antog rätt jag sitter inte kvar. jag röstade inte i kyrkovalet i år, för första gången någonsin.

När jag gick i kyrkan som ung i Mikaels församling tog man hand om sina medlemmar. Jag mådde dåligt och blev omsluten av min kyrka på alla håll. jag fick en plats i barnverksamheten som hjälp ledare och allt i allo. Det var prästen och fröken Frudenthal som hjälpte mig.

Jag satt ofta med på församlingsråden och andra sammankomster. Jag gick varje torsdag på nattvardsgudstjänst på söndagarna var jag hemma i Brevens.

I Brevens var gudstjänsten okristligt tidig för en sömntuta som jag så det blev inte så ofta jag gick dit. Jag konfirmerade mig inte i Asker för min pappa kunde inte köra mig dit. Men jag tog min konfirmation för Eilert Fryland på Kjesäters folkhögskola en solig vår dag i april. På Kjesäter satt jag med i Församlingsrådet under Bitte.

Väl i Odensbacken började sonen och jag åka till Asker som söndagarna. jag tycket om vår präst Ronny och Lennarts som gäst predikade ibland.

Vi fick ny präst snygg glad till det yttre...
mycket blev annorlunda bla var det slut med gudstjänster varje vecka i Brevens.
Vi fick buddistisk meditation på torsdagar istället och meditativ gång. hela konfirmationen blev en meditation. Glömd var Bibeln och Kanske också Gud.?

Ny präst som var bra men försvann..
 I samma veva blev maken arbetslös.

jag blev sjukare.

Vart tog kyrkan vägen?

Inte en blomma, inte ett ljud.

jag bad om hjälp med praktik plats till dottern som blev allt mer ledsen och orolig så hon kunde få komma ut och göra något. Nej.
Jag frågade om sommar jobb och hänvisades till kommunen där får man bara sommarjobb upp till 18 år dottern var 20.

Jag har känt mig ensam och övergiven. Jag skrev av mig i ett mail till församlingsrådet. Inget svar.
Långt senare fick jag en enkät som inte gick att svara på...


Kyrkan har blivit en arbetsplats för några få familjer.  Jag hör inte dit mina barn hör tydligen inte heller dit eftersom de inte duger att ge en praktikplats. Således kan man säga att kyrkan inte är för oss. Och därmed finns det ingen anledning för mig att sitta med i församlingsrådet.

Jag anser att man INTE ska sitta i församlingsråd, kyrkoråd mm om man inte går i kyrkan. Varför ska man vara med och styra en verksamhet man inte deltar i?

Jag vet inte men kyrkan I Asker kommer inte bli långlivad om inget görs åt svågerpolitiken. De som bestämmer går inte i kyrkan de som går i kyrkan bestämmer sällan. För övrigt är de som går mycket gamla.

Är det så här vi vill ha det?
Sen undrar man varför så många lämnar kyrkan.
Brevens kyrka haltar snart är den bara öppen för vissa högtider. Asker är det få som går om det inte blivit en markant tillströmning med nya prästen?
Flest själar går i Lännäs..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.