jag

jag

tisdag 8 mars 2016

Askers församling. Min kyrka.

Jag och sonen har gått i kyrkan sen 2007.
Det är en liten församling med många äldre aktiva.
Lite svårt att få unga till kyrkan på landsbygden.
Men i år har vi 15 konfirmander! bilden nedan är från dotterns konfirmation för några år sedan.
 Mikael.



I år åker dessa med Kyrkoherde Mikael till Berlin.

Vår fina kyrka är under renovering och i golvet hittade arkeologer något spännande man tror kan vara en kyrka från medeltiden.




Tänk om kristendomen började i Asker!
Tänk om Ansgar missade oss.?

Vår präst Per Mathisen har precis slutat hos oss, så det finns en tjänst ledig.
Det gör att allt haltar lite.

Vad gör då en lantorts präst?
Han har hand om konfirmander. han fikar med syföreningen och sjunger en trudelutt.
Han håller gudstjänst varje söndag, nästan.

Sen är det ju det vanliga, begravningar, bröllop osv...

Vår församling är fantastisk, en lugn oas mitt på den bördiga närkeslätten.


Vi har många frikyrkor runt om som vi samarbetar med.
Vi har en fadder församling i Lettland.
Mycket handlar faktiskt om Lettland och att hjälpa till där genom att samla in pengar och sälja begagnade saker i återvinning butiken. Vägkyrkan har också haft utställning om Lettland.
 Hantverk från Lettland.


Vi har en jätte fin prästgård ett stenkast från kyrkan ändå ligger den vackert inbäddad i lövträd, lite avskilt.

Jag är med i församlingsrådet och var tidigare med i kyrkorådet.
Jag är stolt över min församling.
Vi har en fin stämning och en djup glädje i allt vi gör.

Kom du också till kyrkan.
I bland är det kanske det som man inte tror som är det bästa när själen inte riktigt vet vad den behöver och vill.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.